امام جعفر صادق (ع): چون خدا خیر بنده‌ای را خواهد او را نسبت به دنیا بی‌رغبت و نسبت به دین، دانشمند کند و به دنیا بینایش سازد و به هر که این خصلت‌ها داده شود خیر دنیا و آخرت داده شده است. [اصول کافی، ج 3، ص 196]       
کد خبر: 3112
تعداد نظرات: ۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

دین گریزی

دین گریزی

حجت الاسلام ومسلمین عباس حبیب الهی

کارشناس معارف اسلامی

دین اسلام مجموعه آورده های الهی بر پیامبر اکرم (ص) می باشد. روایات معتبره از معصومین علیهم السلام در واقع شرح و تفسیر آیات قرآن است. دین حاوی یک برنامه جامع، منسجم و متقن و تأمین کننده سعادت دنیوی و اخروی بشر است.

تجارب فردی و جمعی این حقیقت را روشن ساخته که در هر زمان مردم به وظایف شرعی خود عمل کنند کمتر با مشکلات زندگی مواجه خواهند شد. بیشتر مشکلات به علت عدم التزام عملی و پایبند نبودن به دین می باشد.

در طول تاریخ، اسلام، با اقبال و ادبار بعضی از مردم روبرو بوده و علی رغم میل جاهلان و کج اندیشان، جاودان باقی مانده است. اسلام به دلیل فطری بودنش ریشه در اعماق ذات مسلمانان دارد. با مجاهدت پیامبر اکرم (ص) ابتدا تعداد کمی ایمان آوردند و بیشتر از دین گریزان بوده اند.

دین گریزی به معنای عدم پایبندی اعتقادی و عملی یا یکی از این دوست، به کل یا جزء آن است. اسلام گریزی هیچ گاه از پشتوانه منطقی و شرعی برخوردار نبوده و شواهد قرآنی بهترین گواه این مدعی می باشد.

اگر چه علم به مکتب در دینداری لازم هست ولی دینداری چشیدنی و توأم با یقین است نه صرفاً تئوری. هر گاه اسلام علوی با جاذبه های فراوانش در ذائقه ی پیروانش شیرین نشود دین فروشی و دین گریزی به بهای اندک حتمی خواهد بود. زندگی حقیقی و گوارا سایه ایمان به معتقدات و اعمال صالح، از حق تعالی به افراد عطا می گردد.

چرا اسلام که نزد حضرت حق دینی شایسته و مقبول و در سطح جهان با اقبال روزافزون مردم قرار گرفته، جمعی در داخل کشور از آن گریزان هستند؟ بدیهی است دین گریزی این جمع اندک، معلول و نوعی عکس العمل احساسی و بعضاً به شکلی مبارزه منفی با حاکمیت است. این نوع دین گریزی قبل از آنکه برخاسته از اندیشه و تحلیل فکری باشد عملی احساسی است که با آزاد سازی خواهش های نفسانی و رفع قیود دینی همراه است. نخستین اقدام عملی دولت و خواص فرهنگی حوزه و دانشگاه شناسایی علل و عوامل دین گریزی است.

علل دین گریزی به شرح ذیل است:

1)تعارض بین گفتار و کردار: توقع و انتظار به حق مردم از مسؤولین و خواص جامعه این است که بیش از پیش به گفته های خود جامه عمل بپوشانند. دو گانگی و تعارض بین قول و فعل و عدم عنایت به اصل عملگرایی به دینداری تأثیر نامطلوب دارد.

2) عدم مسؤولیت پذیری: ضعف آگاهی از قوانین اداری و بعضاً عدم برداشت صحیح از آن ها، معطل نمودن ارباب رجوع و عدم رعایت شئون اسلامی اداری مانند بدحجابی، زمینه را برای کم اعتنایی به دین فراهم می سازد.

3) صف کشی های جناحی: بایستی دغدغه اصلی گروه ها و خیرخواهان مردم حل مشکلات در ابعاد گوناگون بر محور هم اندیشی و همگرایی باشد. سرو صداهای جناحی آثار سوء بر حمایت مردمی از حکومت و دین به دنبال دارد.

4) عدم اهتمام به مقوله فرهنگ و اخلاق: رها کردن فرهنگ، اخلاق و معنویت و پرداختن به اقتصاد و تلاش برای رفع تحریم ها و… عقلایی نیست. این تفکر ضمن اینکه به توسعه متوازن آسیب جدی می رساند، جامعه را به خلأ معنویت بیشتر دچار می سازد.

5) عدم برخورد متناسب بامنکرات و مفاسد اجتماعی: فلسفه ی امر به معروف و نهی از منکر بهداشت روحی و روانی و امنیت اخلاقی جامعه است. انجام این وظیفه با توجه به مخاطبان یکسان نیست. باید با افرادی که به صورت سازماندهی شده سلامت معنوی تک تک افراد اجتماع را به مخاطره می اندازند برخورد قاطع صورت گیرد. افرادی که به جهت کم اطلاعی یا بی اهمیتی دست به ناهنجاری های اخلاقی می زنندنیاز به جلسات مشاوره و تبلیغ چهره به چهره و ارائه خدمات فرهنگی در قالب های مختلف دارند.

6) افراط یا تفریط: اسلام هر دو را ناپسند دانسته و مسلمانان را امت وسط قرار داده است. نتیجه افراطی گری خشونت و ظهور گروه های تفکیری و نتیجه تفریط گرایی تسامح و پیدایش جامعه سکولاری می باشد.

7)سرخوردگی: کم توجهی به حل مشکلات اقشار مختلف به خصوص جوانان در زمینه اشتغال، مسکن، ازدواج …. در کنار عدم حمایت های آموزشی و عاطفی موجبات سرخوردگی جمعی از آنها شده است.

8) عدم تبلیغ و تبیین کافی معارف دینی: ضعف در مشاوره رایگان و عدم شفافیت معارف دینی به وسیله کارشناسان در سطح گسترده و در فضای مجازی و عدم هماهنگی تبلیغات دینی در رعایت اولویت ها بی تأثیر در دین گریزی نبوده است.

9) جنگ نرم: تبلیغات وسیع رسانه های بیگانه در ناکار آمدی حکومت اسلامی و ایجاد اختلاف بین مردم و مسؤولین و بین جناح های سیاسی و سست جلوه دادن اعتقادات مردم، به دین گریزی کمک نموده است.

10) پیروی کورکورانه و متابعت از هواهای نفسانی: حرکت انسان در مسیر زندگی باید براساس علم، شناخت و آگاهی بوده و از پیروی کورکورانه از دیگران و از هواها و تمایلات نفسانی خودداری نماید. در روایتی امام نهم فرمود: «عاقبت اندیشی قبل از انجام دادن (کارها) شما را مصون از پشیمانی می کند» در کلامی امیرمؤمنان فرمود: «پیروی از هواهای نفسانی تو را از حق باز می دارد» در بعضی خانواده ها و محیط های اجتماعی بعضی ها به صرف اینکه بزرگ ترها یا دیگران دین گریز و نسبت به انجام تکالیف دینی بی اعتنا هستند از آنها پیروی می نمایند

امروزه بخش عظیمی از دین گریزی ها اختصاص به پیروی از تمایلات جنسی انحرافی دارد. شرع مقدس اسلام با ارائه راه هایی صحیح ارضاء تمایلات جنسی، از منکرات، فحشا و ناهنجاری های جنسی جلوگیری و پیشگیری نموده که در سه بخش به آنها اشاره می شود.

بخش اول: شیوه های تربیت دوره کودکی الف) خودداری از انجام دادن عمل جحنسی در برابر فرزندان ب) آموزش فرزندان برای اجازه گرفتن برای وارد شدن به اتاق پدر و مادر ج) خودداری از لخت شدن خود و لخت کردن کودکان د) خودداری از دست زدن به عورت کودک ه) خودداری از بوسیدن و در آغوش گرفتن کودکان نامحرم ی) جداسازی بستر کودکان

بخش دوم: شیوه های تربیت جنسی دوره نوجوانی

1) آگاهی دادن نسبت به تغییرات جنسی 2) آشنایی دادن نسبت به طبیعی بودن تحولات نوجوانی 3) تعدیل حالت های روانی مطلوب به آن ها 4) پرورش هویت جنسی نوجوان 5) توجه به نیازهای جنسی و جهت دهی مطلوب به آن ها: الف) پذیرش تمایل جنسی در نوجوان ب) تبیین هدف های تمایل جنسی ج) توجه به پیامدهای نامطلوب بی بندو باری جنسی د) سوق دادن انرژی جنسی به امور معنوی و مطلوب ی) تشویق به ادامه تحصیل و علم آموزی

و) آموزش شیوه های کنترل تحریکات جنسی:

1) کنترل نگاه 2) پرهیز از خلوت کردن با نامحرم 3) دوری از رفتارهای اغوا گرایانه 4) کنترل حس لامسه 5) درگیر ساختن فرد با احساس دیگرش 6) پرهیز از زدودن موهای زاید به صورت مستمر 7) پرهیز از غذاهای محرک جنسی 8) کنترل فکر و خیال 9) حفظ حجاب

بخش سوم) عواقب و پیامد های تلخ دین گریزی جنسی

1) آسیب های شخصیتی: امیرمؤمنان فرمود: « کسی که از هواهای نابه هنجار پیروی می کند خودش را به پستی و بی شخصیتی کشانده است» زیاده روی از رفتارهای شهوی و جنسی مروت را در فرد از بین می برد.

2) آسیب های عقلی و نگرشی: امیرمؤمنان فرمود: «هوای نفسانی ضدعقل است» هوای نفسانی آسیب رساننده عقل است.

3) آسیب های معنوی: رسول اکرم فرمود در بین گناهان هیچ گناهی به مانند پیروی از شهوت، شدیدترین تأثیرات منفی را بر انسان ندارد. کسی که بیشترین همت او رسیدن به تمایلات شهوی است، به تدریج شیرینی ایمان و دینداری از دل او کنده می شود.

4) پیامد های ناگوار: امیر مؤمنان فرمود: «کسی که به تمایلات نابه هنجار و شهوت رانی خود را با ترک آن درمان نکند، همیشه بیمار و دردمند خواهد بود. رسول اکرم فرمود: «رابطه خاص جنسی بین مرد و زن نامحرم شش اثر دارد سه اثر در دنیا و سه اثر در اخرت. آثاری که در دنیا دارد این است که آبروی انسان را می برد مرگ زودرس فرا می رسد و روزی از کاهش می دهد. اما سه اثر در آخرت این است که حسابرسی سخت و دقیق انجام می پذیرد. خشم (حق تعالی فرد را شامل می گردد و همیشه در آتش خواهد بود»

تنها نسخه شفابخش اسلام در خصوص ارضای تمایلات جنسی، ازدواج و تشکیل خانواده است. اصل در ازدواج، ازدواج دائم، و اصل در ازدواج دائم سادگی آن است. چنانچه غل و زنجیرهای جاهلیت نوین در جامعه ریشه کن شود، دامنه مفاسد کم کم جمع می گردد. با وجود جاهلیت مدرن و قصور یا تغییر مسؤولان به جهت کمبود امکانات، تنها گزینه برداشتن قبح عرفی ازدواج موقت با سازو کارهای متناسب می باشد. خارج شدن از نکاح موقت یا دائم از مصادیق روشن دین گریزی در پیروی از خواهش های نفسانی است. وجود غریزه جنسی در وجود آدمی فی نفسه از نعمت های الهی است که می بایست با ازدواج به سوی اهداف مقدس سوق داده شود.

سرکوبی یا شعله ور ساختن آن به یک میزان محکوم و راه صحیح اعتدال است وظیفه همگان به خصوص خواص تلاش و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش دین گریزی می باشد.

راهکارهای کاهش دین گریزی عبارت از:

1) تجهیز مدارس و مساجد به امکانات فرهنگی، آموزشی، مشاوره، پاسخگویی، اردو، نشاط روحی و چشاندن عشق الهی …

2) تبلیغ چهره به چهره و فردی نه عمومی، شناسایی عامل بیماری های دین گریزی و برخورد روانشناسانه با آنها

3) تقویت غیرت دینی با امر به معروف و نهی از منکر با روش های هدفمند و دسته بندی تارکان معروف و انجام دهندگان منکر

4) رفع مشکلات جوانان با تشکیل کانون های حمایت شغلی، مسکن، ازدواج و…

5) تعیین مسؤول و متولی مستقیم امور فرهنگی و پاسخگو بودن نسبت به انحرافات فرهنگی، اخلاقی ارائه برنامه فرهنگی جامع برای اقشار مختلف و فراهم ساختن بسترهای لازم با ایجاد شرایط و زمینه ها و رفع موانع

6)تحول در نظام آموزشی و تربیتی از کانون خانواده ، مدرسه، دانشگاه و تأسیس مراکز آدم سازی و پرورشی برای عموم مدیران به خصوص وزرات خانه ها…

7) تبلیغ عملی دین و عملگرایی و استفاده کمتر در ارائه آمار و بیان فعالیت ها

8)شناسایی و شناساندن جاذبه های اسلام در عملکرد اولیای الهی و بزرگان دین با استفاده از ابزارهای هنری

9) بهره گیری از نفحات معنوی با برگزاری مراسم دعا، تقویت اردوهای راهیان نور و تشکیل مجالس معنوی

10) ارائه تفسیر شفاف از معارف اسلامی و کرامت انسانی به وسیله مختصصان به دور از تهجر و تسامح زدگی

11) هماهنگ سازی مراکز تبلیغاتی و تبلیغات دینی بر حسب اولویت ها با توجه به شناخت زمان و مکان

12) برگزاری جلسات پیرامون عوامل دین گریزی و ارائه راهکارهای کاهش آن در صدا وسیما و سایر مراکز تبلیغی


فرستادن دیدگاه